lørdag den 27. marts 2010


To nye gode bøger fra Gyldendal. En af fordelene ved at være feminaanmelder er at få mulighed for at læse de gode bøger før de fleste andre. 39-årige debutant (!) Anne-Sophie Lunding-Sørensens roman Lette rejsende skriver tredjepersons coming-of-age-barndomsflashback-og-mærkelig-mor-nu-ensom-isoleret-fotografkvinde-omgang, der let kunne blive én lang kliche, men det er det ikke, det er bare godt og no bull shit og det takker jeg hende for, ligesom jeg takker hende for at minde mig om, at det hedder "en tyrepik" når cigaretgløden bliver lang fordi rygeren ryger grådigt. Harald Voetmanns Plinius-drøm Vågen er jeg kun halvvejs igennem, men allerede nu spår jeg den en fremtid som klassiker, det er det bedste jeg har læst af Voetmann og det er simpelthen vidunderligt fremragende fra første sætning til side 84, hvor jeg er nu (eneste skår i glæden er den slatne forside, bogen fortjener beder). De udkommer d.13. og 6. april. Hurra for gode romaner! Vi ses!