tirsdag den 1. maj 2012

for at hindre / begrænse / beholde



Marken er nu af guld eller lignende   det er den smukkeste tid på dagen
med vished   om at noget snart er slut   himlen er på sin side lys og blåt
mænd skubber deres børn i vogne   kvinder rejser væk i grupper   musikken øger
ikke løvet   den grønne farve er grønnest nu   hurtig og rig sørgmodig

Alt er projiceringer på samme træ   sådan som en slægt forgrener sig i glemsel
sådan som en birk efterhånden er brænde for en tanke
du ved for meget om mig tænker jeg flere gange hver dag og undrer mig over
hvor for meget begynder   om det nogen sinde holder op   jeg ved for lidt

Der foregår en repetition i dit ansigt   hver dag skal være ens og bestå
af de samme hændelser   det er en drøm at standse   at undgå fiktionen fordi
den keder er som at undgå børn   venner fortællinger nyhedsudsendelser
i hovedet er der ingen ord   hovedet har en tvingende form

Glemslen er det formløse   et meget mønstret tapet   grå liljer som
kommer igen   skærer den strøm som bevæger sig i stykker   rosa fugle   døde fluer
hvidt luftigt stof   levende fluer   hvidt luftigt stof   en helt igennem overskyet himmel


- Et digt fra Jenny Tunedals Min krig, suiter oversat til dansk af Julie Sten-Knudsen (udkommer i morgen)