torsdag den 6. september 2012




Det er ikke så tit, jeg skriver på bloggen, når jeg er i avisen eller andet lir, men den her var bare too good to let go. Overskriften er fra et interview i Berlingske Tidende med Thomas Espedal fra et par lørdage siden, et interview der ellers intet har med mig at gøre. Oh yeah. Min indre Hexia de Trick fandt det særligt passende, ja, så det næsten som et tegn, fordi jeg for et par uger siden startede som lærer på Testrup Højskoles skrivelinje. Jeg skal være her til december og er flyttet ind i en lille lejlighed på skolen. True grown up feeling. I går var jeg i Ikea i Skejby for at købe et spejl, men spejlet gik itu allerede inden jeg nåede hjem med det. Klassisk mig. Så sad jeg der i den nye lejlighed i selskab med en enorm myg, nok sommerens sidste, den sidste enorme overlevende myg, og spiste mine tuc-kiks med paprikasmag (fejlkøb).

Hvorfor jeg overhovedet bliver nævnt i artiklen med Espedal, kommer sig af, at han går til forsvar for nordens forfatterskoler, og det gør han godt:

"Tomas Espedal gør en dyd ud af at gå i dialog med mange af de yngre talentfulde forfattere, der er på vej frem. Han har også selv undervist på Skrivekunstakademiet i Bergen og på den danske pendant Forfatterskolen.
»Forfatterskolerne har i den grad hævet niveauet inden for litteraturen. Jeg har aldrig gået på en forfatterskole, men jeg siger: Hvis du er kritisk over for dem, må du begynde at bruge dit hoved. Tænk på hvor mange gode, der er kommet ud derfra.« 
Som eksempel nævner han det chok, han fik, da den forfatterskoleuddannede Karl Ove Knausgård debuterede med »Ude af verden« i 1998.
»Det er noget af det bedste, jeg har læst. Vi må helt tilbage til Hamsun for at finde noget lig.«
Men også i Danmark har Forfatterskolen løftet litteraturen.
»Hvis jeg tager min første bog og så debuterne fra f.eks. Bjørn Rasmussen, Olga Ravn og Josefine Klougart, er der himmelvid forskel. Det niveau, de har, er umuligt at nå så hurtigt uden en skriveskole. Og så går de i klasse sammen, så hvis du skriver en dårlig sætning, opdager Olga Ravn det. Den dynamik, der opstår ud af det, gør, at de bliver meget bedre.« Det har også sat sit præg på Tomas Espedals bøger.
»Jeg har arbejdet ti år på at nå det niveau, som de pludselig debuterer på. Men de unge har inviteret mig med, jeg har arbejdet i kollektiv med dem, været kærester med nogle af dem, og jeg har måttet skærpe mig. Hvis det ikke var sket, havde mit forfatterskab ikke fået det niveau, det har i dag."

Og apropos forfatterskoler så udkommer den danske udgave med sin årlige afgangsantologi her i september, bogen er blevet mega flot, og jeg glæder mig til at læse den!

KH
Olga