søndag den 29. september 2013

Jeg kører nogen korrespondancer for tiden, fordi jeg bor så meget for mig selv i det jyske. En af korrespondancerne kører på digte, her er et, jeg har skrevet:


Sidder i toget igen
læser op på renshi-digte
til undervisning i morgen
passende
i en nær og smuk fremtid
skal jeg sove otte timer
i streg
hvornår vil det ske
at jeg igen falder til ro
som et ben
der har sitret
umærkeligt
på et rødt barn
i en kuvøse
og endelig
beslutter sig for at
sove
som et hjerte i et
døende dyr
solen står lavt
ind over markerne
(markerne står
fulde af korn)
og ind på togenes borde
og på min sidemand
en ung spinkel kvinde
der læser
fifty shades of grey
og smasker
sin medbragte mad
er der noget mere
latterligt
end medbragt mad
jeg tvivler
din touchscreen er mørk
som havet om natten
den bærer en viden
om svar
det er klart
alt det der bærer en viden
og glor og glor
tidslerne langs banelegemet
solen er gylden som
hjernen under et samleje
det gyldnes klister
jeg er blevet
tømt som
et lille bassin
fordi jeg
på en mandag
har knaldet
med nogen
og er gået til
psykolog
jeg er
forudsigelig
på den måde
som et menneske
skoven vi
kører igennem
er mørk og blå
der er ingen
der ved
hvor jeg
befinder mig
jeg siger et navn
jeg bærer en sæd
med mig
ud i den
lavtstående sol
jeg ejer
langt mere
end nogen kan forestille sig
jeg er en
tråd der kan rumme
hele dage, uger
ømhed
mange hvidlige chips