torsdag den 24. april 2014

Hej, jeg kan ikke sove.

I morgen begynder den nordiske litteraturfestival txt.ville [LINK!] og det blir sejt.
Der sker sygt meget, hele tiden i alle de dage, men her er nogen af de ting fra det overvældende program, som jeg håber, jeg når, og som jeg nu altså anbefaler til jer, at man kan smutte forbi i sommervejr på Christianshavn og pleje sig.

Torsdag d. 24 kl. 19.30 (For dem der gerne vil være oppe på ung nordisk poesi)
Oplæsning v Skrivekunstakademiet (Bergen, yo!) og Litterär Gestaltning (Sverige, wow) (yo tjek op de ny nordiske pop ups nye digtershows) (øh)
De er: Skjalg Wie Skare [NO], Morten Langeland [NO], Kristina Leganger Iversen [NO], Gita Maria Thomassen [DK], Liv Sejrbo Lidegaard [DK] og Louise Harbo [DK]. Karoline Sørum Bjørklund, Maiken Horn Bolset, Lisa Petrine Cranner, Liv Nimand Duvå, Paal Maage Elstad, Katrine Heiberg, Benedicte Gui De, Thurah Huang, Mads Iversen, Ine Sunde Lavik, Jonathan August Lengali og Endre Tveit

(Med andre ord sygt mange dialekter til dit øre)

Fredag d. 25. kl. 10 (For de hardcore)
Workshop om den historiske roman:
Læsekreds om Dag Solstad og Harald Voetmann ved tidsskriftet Vagant

Fredag d. 25. kl. 16.15 - 18.00 (The must see)
Total crazy det her, det blir et show:
Paneldebat om strukturel racisme i litteraturdebaten
Med Athena Farrokhzad [SE], Maja Lee Langvad [DK], Lars Bukdahl [DK], Khashayar Naderehvandi [SE], Kamilla Löfström [DK], Zoltan Ará [DK]. Ordstyrer: Pablo Llambías.

Fredag d. 25. kl. 19 (For feinschmecker og alle dem der hænger videre for at diskutere paneldebatten)
KUP arrangerer oplæsning:
Athena Farrokhzad [SE], Khashayar Naderehvandi [SE], Zoltan Ará [DK], Maja Lee Langvad [DK], Mette Moestrup [DK], Julie Sten-Knudsen [DK]

Og så arrangerer Donna Wood oplæsning derefter, og der ved man ikke på forhånd, hvem der kommer, men jeg har hørt, at der er i hvert fald er en, der kommer rejsende fra et andet land. Nå!

Lørdag d. 26. kl. 10 (For de endnu mere hardcore)
En workshop om hvorvidt nordisk poesi modtages forskelligt af anmelderne i de forskellige lande and such, yeah. Der er også samtidig en læsekreds om hvidhed og racisme, hvis det er noget, man går og grubler over pt (som der jo er mange der gør).

Lørdag d. 26. kl. 19 (For dem der egentlig bare gerne vil drikke øl så snart de der oplæsninger er slut + dem der er trætte af metaforer + dem der godt kan lide internettet + dem der har læst I morgen findes systemerne igen 1.000 gange + dem der gerne vil score + dem der har købt en ny pastelfarvet kjole og gerne vil bære den til en særlig lejlighed + dem der gerne vil have nogen flere point på Henrik Dahls skala + dem der gerne bare vil være stiii-vøh)
Oplæsning arrangeret af et forlag med et at nordens bedste forlagsnavne, nemlig Et af Sveriges største forlag:
Ingvild Lothe [NO], Elis Burrau [SE], Mira Gonzalez [US], Moon Temple [US]. Nogen af dem læser op via Skype!
Noget jeg godt kan li er at der lørdag kl 20.30 - Den store fest, bare på programmet står: "Lars Skinnebach + TBA".
Skinnebachen kan altså åbenbart osv trække fulde huse bare på ham selv i disse cirkler, og det er også yo. (Seriøst, jeg er så jetlagged you won't believe osv).
 Jeg glæder mig TBA, jeg ved ik hvem det er!

KH Olga, jetlagged person