onsdag den 6. april 2011

OVERSPRINGSHANDLING #2 HVORDAN DET LYKKEDES MIG AT KØBE 26 BØGER PÅ ÈN GANG

Når man, som jeg, ikke har nogen penge, men har lyst til at bruge nogen (og det kan man nemt få, ligegyldig hvor antikapitalistisk man forsøger at være), så kan det være godt at gå på et såkaldt hollandsk bogudsalg. Lige for tiden findes et sådan hos Vangsgaards på Rådhuspladsen (på hjørnet til venstre for Politikens hus). Vi havde egentlig aftalt at vente til prisen var nede på 5 kr. pr. bog, men eftersom at min partner in crime skulle til guldbryllup i Kolding weekenden over, måtte vi altså krybe til korset og forlige os med denne onsdags 8 kr. pr. bog. Men så hjalp det også gevaldigt, at jeg via bogbytning har et næsten bundløst gavekort til Vangsgaards butikker (1000 kr. startede det på). Og altså således lykkedes det mig at købe 26 bøger på én gang. Noget af det dejlige ved at støve rundt i antikvariaterne, er, selvfølgelig, at der ikke er nogen fast konsensus om bøgernes værdi, og det kan altså derfor let lade sig gøre at finde en Marguerite Duras-bog, der koster 175 kr. det ene sted til 30. kr. et andet.

Og så blev vi af en venlig, ung mand informeret om at udsalget fortsatte hos Vangsgaard i Fiolstræde med 30 kr. stykket, og så smuttede vi derned, og pludselig var klokken 15 og vi stod med tre proppede, hvide plastposer og måtte tage hjem for at læse lektier (oh the irony!) Specielt misundelig var jeg på min medsammensvorendes skatte, fagbogen ”Bemandede rumskibe” fra 1968 med tegnede illustrationer velogmærke og en anden tresserbog, en semimanifestisk novellesamling, som jeg har glemt hvad hedder.

Jeg går, med mindre udvalget er svimlende, og det er det sjældent når prisen er 8 kr., altid alle skønlitterære titler igennem, og det gjorde jeg også i dag. Når man sådan browser bøger, og, som undertegnede, godt kan lide at sidde længe med dem i hånden, når man kommer hjem, så opstår der af sig selv forskellige kategorier, som bøgerne inddeles i.

Kategorierne fordeler sig i første omgang i to, 1) bøger, hvor man kender forfatteren og 2) bøger, hvor man ikke kender forfatteren. Derefter opstår en del underkategorier.

Den første og mest fornemme kategori er a) forfatterskaber eller enkelte titler, man altid leder efter (også selvom man måske har læst dem fra biblioteket). Den slags bøger, hvis blotte rygbing giver et sug i maven, når man øjner eksemplaret blandt de andre og meget hurtigt rækker ud og river bogen til sig i angst for, at nogen, indenfor de få sekunder det tager at gøre beslag på bogen, skulle snuppe den for næsen af en. Den slags bøger er skatte og en af de primære grunde til, at jeg tvangstankeagtigt må alle bøgerne igennem, for tænk hvis nu. I denne dejlige kategori tilegnede jeg mig i dag følgende:

Marguerite Duras: Lol. V. Steinds henførelse

St. St. Blicher: En Landsbydrengs Dagbog

Kirsten Hamman: Bannister

George Eliot: Middlemarch

Fransoice Sagan: Under sminken

Francoise Sagan: Den uredte seng (som jeg godt nok har på engelsk, men jeg kan ikke modstå de håbløst kulørte og kiksede danske forsider, og den dumpe, nonchalante oversættelse)

En underkategori af disse er b) yndlingsbøger, man allerede har i en billig paperback, og finder i en smuk hardback, og altså med glæde kan få lov til at opgradere i bogreolen, som man synes den enkelte titel fortjener det, og her fandt jeg: Isak Dinesen: Babettes Gæstebud.

En anden kategori under "forfattere jeg kender” falder c) de bøger, som ikke får hjertet til at hoppe, men som det af den eller den anden grund er dejligt at erhverve sig. Måske har man lige læst Benn Vinn Nielsen forfærde sig i Information over, at ingen unge universitetsstuderende kender Gustav Wied og så står der en smuk udgave af Livsens ondskab og glimter på hylden til 8 kr., og bemærk, når gavekortet også blinker nede fra tasken, så er det nemt at sige ja tak. Og så kan det også lokke, hvis de er exceptionelt flotte (se fx. denne udgave af Burrougsh Speed). De her bøger er også dem, man godt ved, man ikke får læst før i en fjern sommerferie:

William Shakespeare: The Complete Works of

Iris Murdoch: Under the Net

Iris Murdoch: The Unicorn

Mary McCarthy: The Oasis

Gustav Wied: Livsens ondskab

Thit Jensen: Den erotiske hamster

Simone de Beauvoir: The Woman Destroyed

John Cleland: Fanny Hill

William Burroughs jnr.: Speed

Og så har jeg også en designglad kærlighed til Penguins billigbøger, jeg synes, de fleste er så smukke, så hvis et kendt navn præsenterer sig sådan, så kigger jeg altid en ekstra gang, og sådan har vi alle vores små idiosynkrasier. Det gælder f.x: Tennesse Williams: Cat on a Hot Tin Roof. Og her spillede det også ind, at Elizabeth Taylor lige er død, på den måde kan der nemt opstår semiokkulte fornemmelser i den antikvariatsummende køber.

Der er selvfølgelig også d) bøger, det er dejligt at erhverve sig, og som man gerne vil læse meget snart også før den fjerne sommerferie og altså lader ligge frem på værelset et sted, sådan at man nemt kan gå i gang, når tiden byder sig, af dem fandt jeg:

Anne-Louise Bosmans: Punkter, poler og par

Jørgen Sonne: Delfiner i Skoven

Den hvide og den sorte brud, Brd. Grimm-udvalgte eventyr

Under skatte findes også kategorien e) ”pålidelige forlag”, og der er Arena, Husets forlag, Brøndum og lign. gode markører for, at pågældende bog sgu nok er i orden. En skat og en stor en i denne sammenhæng fandt jeg i dag, den fra Brøndums forlag virkeligt smukke og lilla:

Osip Mandelstam: Min tid mit rovdyr


Kategorien f) ”bøger jeg intet aner om” opstår ofte først, når bøgerne er meget billige og/eller ser exceptionelt lokkende ud. Så vælger man på forsiden, titlen, den første side. Men så er det også, at man kan finde en skat her. Hvem er fx. Elin Nordman? Andet end bagsidens oplysende: ”Elin Nordman, datter af Nationalmuseets højt ansete direktør Sophus Müller” (Åh patriarkat, slap nu af). Vandring i usynligt Rum er fra 1960. Og jeg tror det er muligt, her er en skat. Sådan opdagede jeg fx. Francoise Sagan (se første kategori), som jeg ud fra forsidernes layout har på fornemmelsen er såkaldt ”dårlig smag”, men den smovser vi i, så ingen alarm herfra. Men altså, så tog jeg den dejlige chance med:

Therry Threadgold: Feminist Poetics (Threadgold er helt klart et killer efternavn)

’Peel Me a Grape – Mae West bon mot’er. Komplet med sort-hvid fotos på glittet papir, mind you, det var Mae West, der stod bag: ”Is that a gun in your pocket, or are you just pleased to see me?”

Edna O’Brien: A Pagan Place. Første sætning: ”Manny Parker was a botanist (her er jeg allerede solgt), out in all weather, lived with his sisters (endnu mere solgt) that ran a sweetshop (yes!), the ate meat Fridays, the were Protestants.”

Elin Nordman: Vandring i usynligt Rum

Og så er der gaverne. Her købte jeg Jørgen Clevins Børnenes hobbybog til min lillebror, som godt kan lidt at lave ting. Forleden lavede han en bil af to tandstikker, fire skiver agurk og en banan.