lørdag den 9. maj 2009

118 nordmænd

Anbefaling

Jeg kan så godt lide norske Trude Marsteins prosa. Hendes kæmperoman (479 sider!) Gjøre godt med 118 jegstemmer fra den samme norske provinsby er lige udkommet på dansk med titlen Weekend.

Tilfældigt opslag (s. 8):
"Dernede ligger lejligheden jeg skal begynde mit nye liv i, en lys og luftig træværelses med altan og nyt laminatgulv i alle værelser undtagen i badeværelset. Første nat tilbringer jeg her på hotellet, og sidste gang jeg tilbragte en nat på det hotel var sammen med Karoline. Jeg får et glimt af en mand og en kvinde på en altan hver med et glas vin i hånden, tropenatssværmeri. Og så væk. Jeg vil også sværme, jeg vil sværme."

Weekend er oversat af Rasmus Graff, Ida Marie Hede, Signe Brønserud, Dorte de Neergaard og Karen Fastrup.
Tiderne skifter, 2009.