fredag den 31. juli 2009

Fra side 17, 24 og 28 i Clarice Lispectors vanvittige bog Passionen ifølge G. H.

-
"Jeg sagde "stumhedens brodsøer", og mit hjerte bøjede sig i ydmyghed, jeg tog bare imod. Kan jeg endelige have aflagt mig et helt system af god smag? Men vil det så blive min eneste vinding? Hvor fanget må jeg ikke have levet, når jeg nu føler mig friere, blot fordi jeg ikke længere viger tilbage for manglen på æstetik... 

(...) 

Måske kan det have været dette anstrøg af præ-klimaks, som jeg så i det smilende, genfærdsagtige fotografi af et ansigt, hvis ord er en udtryksløs stilhed; alle billeder af mennesker er et billede af Mona Lisa.

(...)

Jeg har respekt for andres glæde, og høfligt spiser jeg min egen glæde, kedsomheden giver mig næring og spiser mig høfligt, det er hvedebrødsdagenes sødmefyldte kedsomhed."

- fra Passionen ifølge G. H., Clarice Lispector, oversat Peer Sibast