søndag den 5. september 2010

Fra morfars bibliotek

Min morfar Ole Michelsen døde, da jeg var 11 år gammel, men det er først nu, at jeg har fået mulighed for at gå hans efterladte bøger igennem. Her er en håndfuld af de fantastiske ting, som jeg gravede frem fra hans bibliotek i sommers. At vide han har læst i de her bøger, mens jeg sad og løste hans kabale, får mig kun til at savne ham endnu mere.

Ivan Goncarov: Oblomov (på dansk v/Ivan Malinovski, 1960) og Hvad sagde Jesus (1972)
Esther Gress: Ville og Liv, (1979 og -77) og Gilles Deleuze: Foucault (på dansk 2004)
Vagn Lundby: Nico (1969) og Great American Folk Songs (1963)
Kandinsky: Formens problem (dansk, illustreret udgave 1965) og Scrap-Bog - en undersøgelse af sexualitetens samfundsmæssige placering (forlaget Røde Hane 1974)
Francoise Sagan: Et usikkert smil (1956) og Samlede skrifter af J. P. Jacobsen i to bind (Gyldendal 1893)
Lasana Kwesi: Poems of Rebellion (1975) og Niels Munk Plum: Hvad med Christiania? (1975)