mandag den 6. december 2010

Skandale at Glenn bliver glemt!

Bukdahl giver sit bud på årets bedste bøger, det vil jeg også, også fordi han er helt gal på den. Præmissen er at man kun nævner bøger, man har læst. Det giver jo god mening.

I vilkårlig rækkefølge:

Naja Vucina Pedersen: Krigens
Sara Stridsberg: Darling River
Harald Woetmann: Vågen
Glenn Christian: Ruben (HVORDAN KAN ALLE PRISUDDELERE HAVE GLEMT DENNE BOG?!)
Helene Hegemann: Axolotl Roadkill
Alt det fantastiske uudgivede mine venner og bekendte har skrevet har også i år udgjort mange store litterære oplevelser
Hans Otto Jørgensen: By og hest
Ida Marie Hede: Seancer

andre gode danske bøger, der udkom i år:
Amalie Smith: De næste 5000 dage, Jens Blendstrup: Bombaygryde, Dennis Gade Kofoed: Superhelte i det hele taget, Hesselholdt: Camilla - og resten af selskabet, Marina Cecilie Roné: Det skete, Martin Johs. Møller: Skusepilleren der forsvandt, Ursula Andkjær Olsen: Have og helvede etc.

Her er de bøger, jeg har læst i år, som ikke er fra i år, men som har haft vild betydning for mit 2010:

Paul Celan: etterladt og Du behøver hvert strå
Francoise Sagan: Farlig sommerleg
Bachelard: The Poetics of Space
Hans Bellmer: The Doll
Agamben: Undtagelsestilstand
Imre Kértesz: De skæbneløse
Tove Ditlevsen: Barndom, Ungdom og Gift
Suzanne Brøgger: En gris der har været oppe og slås kan man ikke stege
Unica Zürn: The Man of Jasmine
Blanchot: The Writing of the Disaster
Duras: Yann Andréa Steiner og Emily L.
Wittgenstein: Remarks on Colour
Aischylos: Orestien
Christa Wolf: i live
Miriam Toews: Livet som det kunne have været
Iris Murdoch: The Bell
Jag skriver i dina ord (Svensk antologi om fransk poesi)
Gertrude Stein: Useful Knowledge og What she sees when she shuts her eyes

Jeg ville gerne sige noget om Josefine Klougarts roman og det vilde glamour det er, at hun er blevet nomineret til Nordisk Råd, men jeg har ikke læst hendes bog endnu. Jeg synes nu nok, de også som en tredje nomineret skulle have instillet Glenn Christian.
Det var lige umiddelbart, hvad jeg kunne komme i tanke om, hej!