søndag den 1. juni 2014

Reol-showet

Nå men fordi jeg er en lykkes pamfilius skal jeg slå pjalter sammen med svensker, og alle mine bøger skal til sensommeren ned fra loftsrummet og på reol-show. Men hvilket reol-show? Lige nu har jeg halvdelen af mine bøger stående fremme, men nu skal de alle på plads. Så klokken har slået ægte politiken-forbruger undersøgelse. Kan ikke afvise at jeg delvist laver dette indlæg i drømmen om, at vidunderlig møbel-producent skænker mig hel væg af reoler i bytte for at jeg i fancy outfit poserer foran bøger på et ben smilende, rosé i hånd, på foto og lægger op på blog #bogvæg.
For De fleste reoler er dyre.
Jeg har indtil nu kørt på med Ikeas billigeste version: Billy. Den klassiske digter-reol på grund af prisen. Men efter en enkelt flytning ligner de altså noget meget udvadsket, smaderkassereoler, men funktionelt virker de jo fint, ik.

Ikea: Billy
4 stks af 269 kr. = 1.076 kr.

Hipster-reolen
Det er en fancy udgave af stigereolen fra Hay. Expensive as fuck. Jeg synes den er pæn, men jeg synes også, at designet lader til at være mere lavet til at udstille nips og samfundsundergravende keramik og ik rigtig bøger. Eller jeg ved ik, hvordan bøger ser ud i den egentlig, den er pæn, vi elsker pasteller. Det største minus ved denne reol er, at man de næste mange år skal se den stå hos alle sine venner med fast indkomst og føle sig meget uoriginal, mens man drikker specialøl.
2 stk a 7.000 = 14.000 kr.

At-bo reolen
Forældreklassikeren, eller i hvert fald dem, min mor havde. Så skal man måske have 12 moduler for at have en hel reol, i birk 679 kr. pr. styk x 12 = 8.150 kr. Klassisk show til jer.

Montona-reolen
Mæcen-lækre Montana Møbler, der bl.a. sponsorerer Montanas Litteraturpris. Så de forsøger jo ligesom at signalere litteratur. Først er og fremmest er de jo bare grinagtigt for dyre for mig, men er der ikke også noget 1996 over den koboltblå version? På billedet er der fire moduler i hvid.
Et modul 2.296 kr. stk - 12 stk = 27.552 kr.


Genbrugsreolen (luskus or not luksus)
Så skal man ud og lede på loppemarkederne i den stikkende sol, det er satme et arbejde. Den her Børge Mogensen-version fra Lauritz.com er jo sygt flot, men estimeret til 10.000 kr. (og auktionen går helt sikkert over den pris), so I'm out.

Snedker-reolen
Udformet specielt til din bolig. Men jeg er ik klar til den form for commitment.

Tråd-reolen.
Har hørt meget godt om Silvand Rack-system. Det her kræver at man bor et sted, hvor man må bore sygt mange huller i væggene, så hvis man bor til leje som jeg, så ak og nej. Pris fortalt af veninde, der har købt 2,3 meter = ca. 1.500 kr.



Kopi-reolen
Så er der Bolias kopi af Hay-reolen, som hedder Versus Tall. Slightly billigere, men også mindre i bredden, så det kan komme ud på ét.
Tre styks á 4.500 kr. = 13.500 kr.


"Mit hjem må gerne ligne noget fra en Jane Austen-roman"-reolen. 
Ved godt den her er sygt dårlig stil, men i mit hjerte findes en afkrog af rødt plys, hvor der står en af de der store globusser, der skjuler en håndfuld flasker med sprut. Vil altid elske de der fake herreværelser lidt.
Ilvas Rienne 14.000 bobs.



Stigereolen 2.0
Alle laver bare variationer over stigereolen med fancy detaljer. Her er en version fra Ilva med det fikse navn Zoom til 5.600 kr. Bred som bare faen, 278 cm! Lækkert.



Hvid tråd
Den her er pæn. Det er en stålreol fra Ikea. Den hedder Fjälkinge. Men der står, at den har en maks belastning på 40 kg, og jeg ved ik, hvad bøger vejer, vejer de mere? Og så er den ikke særlig høj, 193 cm. Et køb med bekymringer, ik godt, men prisen er god. 1000 kr. styks - 4 styks: 4000 kr.



Normcore reolen.
 Norform Bog-reol fra IDEmøbler 6.856. 2 stks = 13.712 kr.


Ak! Skriv meget gerne i kommentarfeltet, hvis I har andre gode forslag!