tirsdag den 28. oktober 2014

Vi taler til jer! - Udstilling på Albertslund Hovedbibliotek


En kasse med en ipad. Bagved skimter man Asta Olivia Nordenhofs sager.
Flere ting jeg har dimset rundt og lavet. På Albertslund Hovedbibliotek er der lige nu en særudstilling om ny dansk poesi, den hedder 'Vi taler til jer'. Jeg ved ikke helt hvad det er, jeg har lavet, jeg tror jeg har lavet et analogt blogopslag. Biblioteksfolkene fandt på at bygge en kasse. Så satte jeg klistermærker på kassen. Og jeg har også skrevet nogle digte oven på klassiske youtube-klip, og der er langt digt, der hedder Buyer's Remorse.

Og så har jeg også lavet fire billeder, der handler om voldtægtskultur. Værket hedder 'no means yes yes means anal' - det har jeg taget fra en sag i USA. Desværre tyder mange tal på, at der på de amerikanske colleges er rekordmange voldtægter, og mange af disse voldtægter bliver aldrig meldt eller frafaldre. Derfor har man med kampagnen 'no means no' forsøgt at skabe opmærksomhed omkring det, at begge partnere skal give samtykke i forbindelse med sex. Det betyder fx, at det ikke er i orden at dyrke sex med et menneske, der er så beruset, at det ikke fatter, hvad der foregår. Det betyder også, at man skal acceptere at et nej er et nej.



Det blev en masse college-mennesker så meget provokerede af. Hvilket blandt andet resulterede i den utrolige manifestation, at et fraternity, eller lol i følge min ordbog en 'studenterforening', for unge mænd på Yale University i Conneticut marcherede rundt på deres skole og råbte dette nye slagord 'no means yes yes means anal' og andre voldtægtsforherligende paroler. Denne studenterforeningen, med navnet Delta Kappa Epsilon, fik forbud mod at danne forening på Yale de næste fem år. Btw funfact, det var George W. Bushs gamle fraternity. Nice.

Nå, men det ene værk handler altså om rape-culture, mens det andet bare handler om youtube (og sikkert andre ting også, som jeg ville lade være op til andre).

Her er et billede af kassen med klistermærker på.
Jeg vil stærkt anbefale en udflugt til Albertslund. Udstillingen byder også på en kæmpe væk med værker af Asta Olivia Nordenhof, en slags collage med blogindlæg, facebookindslag og bedst af alt hurtigt nedskrevet noter fra hendes notesbog på en rejse til Rom OG der er OGSÅ en lydinstallation af Lars Skinnebach gjort helt af pap.

Albertslund bibliotek holder receptionen for udgivelsen af udstillingskataloget d. 15. november - det er med digtoplæsning arrangeret af kult-foretagenet Donna Wood og der er koncert med Skinnebach og T. S. Høeg. Man kan læse mere det hele her.

Før eller efter kan man jo besøge den udmærkede grillbar Mr. Tasty i to etager i det helt vanvittige cement-arrangement, man har valgt at kalde Albertslundcentret.

Hvordan det fungerer you-tube digtene, spørger ingen måske, de fungerer sådan her:




Det er så enkelt. Det er bare det.

Vi ses



ps. jeg vil gerne undskylde for at jeg aldrig kan stave