mandag den 25. marts 2013

Nogen andre ting også

Morten har udgivet den her bog. Her er et billede af Morten og bogen:


Det er stort for mig, at Morten debuterer. Vi har gået sammen på Forfatterskolen og har læst hinanden siden 2008. Vi har læst Gertrude Stein og Ann Jäderlund og Marguerite Duras og været oppe og køre. Vi har læst Joan Didion og Stendahl og alt muligt andet, ny dansk litteratur, ældre dansk litteatur, J. P. Jacobsen, Herman Bang, Christensens Brev i april, Jenny Tunedal, Helena Eriksson, Mara Lees Kom, jeg kan ikke huske det hele, men det er meget. Morten har helt sikkert haft noget at gøre med, hvordan jeg skriver i dag og siden og nok også i fremtiden. Ja, det kan være svært at skrive om ordentligt på en blog. Så oversatte han lige Duras her:

Sådan en fantastisk oversættelse. Kizaja har lavet begge forsider (både Sommeren 80 og Inden april), det kan man godt se. Oversættelsen er også en del af praksis. Kizaja satte indmaden i min bog op. Nu er både Morten og Kizaja i redaktionen på Arena, og Iben er der også. Jeg tror på det. Jeg har ikke så mange forkromede tanker og analyser, jeg er stolt af mine venner, jeg er stolt af Morten. Han fik fem hjerter i Politiken! Det er noget særligt. Det er mærkeligt at debutere, det er vildt og dejligt. Jeg skal flytte og fandt den her oprindelige (hvis man kan kalde den det) udgave af lyng-bogen:

Der er rimelig mange udgaver af grammatisk ubehag i den mappe, det første jeg skrev til bogen, måske det skulle have været titlen, tænker jeg nogen gange, så tænker jeg på min bog som "Grammatisk Ubehag". Men skidt nu med det, nu skriver jeg på noget andet. Jeg har to projekter. Det ene handler om spøgelser og følelser (#blob), jeg drømte om spøgelser i nat. Der er noget med spøgelser og flytning, der hænger sammen, men jeg kan ikke finde ud af det. Hvis jeg fandt ud af det, helt nemt, så ville jeg begynde at skrive om noget andet. Jeg kommer også forbi om natten en torsdag og opdager, at du er faldet, du sidder inde på dit værelse og dit ansigt er helt blegt. Det blege, dit ansigt har båret på så længe, har endelig tilkæmpet sig plads i øjnene, og nu kan du ikke gå oprejst. Dine blege øjne. Vi er i din nat. Om morgenen, eller formiddagen, jeg sover så længe, så trækker jeg cyklen gennem den klare kulde, det er så mega koldt og solen ligner sig selv fra sidste marts. Det er godt, at man har venner. Det er godt, at vi har hinanden. Det er godt, at vi har bøger. At de skrives og oversættes. Nu bliver det snart forår. Der er intet, der kan forhindre det.