Tag og læs!
Ugekursus om Latter på Testrup Højskole
Foredragsnoter
Peter Borum
-
Om Bergsons begreb om latteren
Noter
”Om latteren” - 1900
Le Rire
-
et essay om det komiskes betydning
Et dobbelt udgangspunkt:
1 – latteren selv / det komiske selv
2 – latterens betydning – altså hinsides latteren selv / det
komiskes betydning – altså hinsides det komiske
DET KOMISKE
en kontrast kommer til syne – Chaplin som fjerkræ i øjnene
på sulten guldgraver
der findes mange overraskelser og kontraster, som ikke får
os til at grine
afstanden eller kontrasten må altså være en bestemt afstand,
en bestemt kontrast
I det komiske bliver noget levende dækket over med noget
mekanisk, beklædes med noget mekanisk.
Det ikke levendes, det uorganiske, det MEKANISKES
automatisme.
Fx At sætte sig ned, bilen starter, jorden drejer. Det samme
sker hver gang, hele tiden.
Her opstår komikken – den mekaniske regelmæssighed, griber
vi ved og studerer –
vi isolerer et lokalt mekanisk system (fx solsystemet) – vi
studerer solsystemets mekanik
Resten af verden regnes for en ligegyldig mængde, der ikke
falder indenfor vores system
Men fx en bils funktion er afhængig af udefra kommende
bevægelser – vi kan ikke sådan lige isolere den – fx kræver bilen en chauffør,
-
Klovnen er sjov, når han sætter sig ned uden at der er en
stol under ham – en mekaniseret handlingssekvens bliver udført uden sammenhæng.
Det levende kommer galt af sted ved at være blevet fanget i
sin egen mekanik – eller rettere i sin anvendelse af mekanikken (kroppens
mekanik). (Man sætter sig ned uden der er en stol).
Indre tekniske genstande (krop), ydre tekniske genstande
(redskaber)
Et alment ukonkret bevægelsesskema afdækker mennesket
Bergsons er evolutionistisk –
går ud fra at mennesket er indrettet til overlevelse
sanseopfattelse råder over rummet
som handling råder over tiden
anspændelse og elasticitet:
spænding i vores opmærksomhed på ting omkring os
elasticitet i den måde hvorpå vi reagerer på disse ting
den reflekterede bevidsthed placeres hos Bergson hverken i
sansning eller bevægelse (to ting der står relation til andre ting der findes i
rummet), men et sted mellem sansning og bevægelse
Tanken er ikke rummelig, ikke udstrakt, på trods at være
bevidsthed OM rumme og afstande –
bevidstheden som et punkt, der ikke ligner andre punkter,
fordi det rummer alle punkter
Hos Bergson er tankens ikke-rummelighed en kernetanke
Tanken placeres i mellemrummet mellem stimulus og respons
(sansning og bevægelse)
- Vi tænker os om
- Eftertanke
Menneskeartens elasticitet i sine bevægelser er meget stor
Også en øvelse på at kunne reagere med elasticitet på
kommende, ukendte situationer (her kommer en sabeltiger, tænk hurtigt)
Her kommer latterens rolle ind i billedet
Bergson: Latteren har en social funktion, et korrektiv
Vi bliver leet ud, hvis vi mekanisk aktiverer vores
bevægelsesskema uden at have analyseret situationen korrekt. (Her kommer en
sabeltiger, ok jeg sætter vand over til kaffe)
Stanley Kubrick: Dr. Strange Love
To parallelle begivenhedsrækker
1)
en general tror han bevæger sig elastisk, men
han har ikke analyseret situationen rigtigt
2)
Russerne har ne,lig bygget en mekanik helt uden
elasticitet (en dommedagsbombe der går af ved en hver berøring)
Soldaters mekaniske (planlagte) / elastiske (uplanlagte,
improviserede) missioner
Stor elasticitet mellem stimulus og respons i Dr.
Strangelove som en kritik af den mekaniske tilgang hos USA og DDR i den kolde
krig.
Den korrigerende latter her på bekostning af de regerende
klasser i USA og DDR – altså tænk jer om og vær ikke mekaniske når i sidder med
atombomber i hænderne.
Livet, siger Bergson, præsenterer sig for os som en hvis
udvikling i tiden og som en hvis komplicering i rum, mennesket ældes, det
gentager aldrig sig selv. Hvert levende væsen er et lukket system, ude af stand
til at gå i interferens med andre levende væsner, eller det mekaniske.
Livet forandrer sig.
Det levende bliver hele tiden til noget lidt andet.
Tiden holder ikke op med at gå for livet.
Livet er irreversibelt – det kan ikke gå baglæns.
Mennesket er selvberoende -
en lukket serie af tilstande, dets dele kan ikke indgå i andre systemer
samtidig. Det er mine celler.
Forandring
Irreversibilitet
Selvberoende
får disse modsætninger:
Forandring – Gentagelse
(Skide godt, Egon!)
Irreversibilitet – Omvending
(noget går først i en retning, går så i en anden retning – Skide godt, Benny!)
Selvberoende – Interferensen
mellem to eller flere serier (fx når Olsen Banden røver et teater under en
klassisk overture)
det mekaniske kan også få levende træk kan være morsomt
-
det kan også være uhyggeligt – særligt når det
mekaniske giver udtryk for at have egen vilje
men det mekaniske der løber løbsk (bliver irreversibelt) er
sjovt
En film-karakter, der er stivnet, bliver mekanisk (Skide
godt, Egon) – en type, en stereotyp, personlig fasthed – eller noget mekanisk,
der viser det levendes karakter (interferens)
Bill Murray i Lost in Translation – elastisk nok til at gå i
fitnesscenter, men ikke elastisk nok til at gå i kontakt på motionsmaskinen
(mislykket interferens)
Bergson tager livets parti
-
at kontrollere at det levendes åbenhed bliver
fastholdet
-
sanserne åbne, tankerne elastiske
ikke stivne, ikke blive mekaniske
Zupancic:
En vittighed som et punkt – (to serier samles i en
misforståelse/et punkt – en mand går ind på en bar…)
Vittigheden kan have en social kontrollerende funktion –
hver enkel vittighed lukker og slukker efter sig, spænding åbnes og lukkes når
den knytter to serie sammen
Her forskubber komedien – med mange punkter, mange vittigheder
balancen mellem åbning og lukning af vittighedede – ingen
sluttilstand fremtræder som stabil, der kommer hele tiden flere vittigheder – på
den måder holder komedien næsten mere op end den ender
Det komiske kan destabiliserer også det punkt vi griner fra
Bergson- livet er skabelse, frihed, elasticitet
Snebold-effekten som eksempel på en mekanisk effekt, der er
løbet løbsk
Livets ophobende intensiverende effekt (sneboldeffekt) –
sådan er det at være i live (flere og flere lag samler vi op mens vi ruller ned
ad livets sneløjpe lol!)
Det komiske som ophobning via det mekaniske
Spørgsmålet om humor og ironi:
Vi har set det mekaniske sat i forbindelse med det levende
Det uelastiske med det elastiske
Det komiske viser os noget og deltager dermed i livets
elastiske opfattelse af verden
Begsons kunstsyn:
Kunsten er ikke mere end et mere direkte blik på verden
Når kunsten tillader os at se tingene mere fuldstændigt – er
det fordi kunsten sigter mere mod det singulære, individuelle
- i evolutionisten Bergsons øjne dækker vi det enestående
ved tingene til med almene begreber, som derfor gør os i stand til at genkende
situationer og i vores egen overlevelses interesse kan reagere hensigtsmæssigt
på dem (aha, en sabeltiger, løb!)
Men her sker der altså et tab af det enestående (denne
sabeltigers gyldne pels’ særligt spættede mønster)
Her kan kunsten altså udvide sansningens felt og pege på
tingens singularitet
Her er er komedien den eneste kunstart der siger mod det
almene og ikke det singulære
Det komiske opererer med almenheder (arbejder med
kontraster) – fx stereotyper
Kunsten sigter mod det singulære
To umiddelbart forskellige virkemåder
Humoren bevæger sig direkte ned i det konkrete, understreges
af, at når man stiger længere og længere ned i det konkrete giver det komisk
virkning (det var ikke bare lort, men en lang og slank lort, hvis spidse ende
sank dybt ned i kummens skjulte hule)
men nu mere partikulære vi bliver i beskrivelsen, nu mere
nærmere vi os også det singulære (kunstens rolle)
Altså:
Humor som en bevægelse hen imod det stadig mere partikulære
Ironien bestemmer Bergson som den modsatrettede bevægelse
Hvis det komiske er ned ad mod det konkrete, enkelte
Så er ironien som en bevægelse op ad mod alt det, der burde
være – man træder et skridt tilbage, sætter tingene i perspektiv (man svarer fx
alt for venligt på en i virkeligheden uhøflig bemærkning)
humor som ned ad mod det konkrete, konsekvenserne
(videnskabelig, detaljeret)
ironi som opad med det almene, principperne (retorisk)
Dr. Strangelove løber i begge retninger – humor i specifikke
detaljer, ironi i at tage et skridt tilbage og se, at den kolde krig er absurd
Romantisk ironi – en retorisk foranstaltning der sætter
teksten ind i en ramme
Værket skal blive sit eget grundlag – medtænke sine egne
tilblivelse (elastisk) - make it new
Nellies bog som et eksempel på et værk, der hele tiden
læsningen af det gør opmærksom på sig selv som værk og på dets tilblivelse
(sær-sprog)
Den moderne, modernistiske selvhenvisende greb stammer fra
den romantiske ironi – at være selvrefererende – værket i sig selv, kommer fra
sig selv.
Latterens sociale kontrolfunktion
Sammenstød mellem liv og mekanik
Livets egen strøm, spændt og elastisk – som livet tjener til
at holde åben.