søndag den 5. maj 2013

Søndag 5. maj

Hej Rosa

Tak for sidst! Jeg sidder og drikker kaffe i mit nye køkken i NV, mens de andre sover. Dette er overspringshandling nr 1000, jeg skal af sted om to timer, jeg har to kufferter med, jeg skal væk i tre uger. Jeg skal til Skagen og Testrup Højskole, jeg skal oversætte, undervise og skrive dimser.

Her er hvad jeg laver, når jeg ikke blogger (for det gør jeg jo ikke så meget):

- Oversætter den svenske digter Ann Jäderlunds fantastiske digtsamling "I en cylinder i vattnet av vattengråt". Oversættelsen udkommer til efteråret på forlaget Arena.
Den har jeg også allerede skrevet meget om på bloggen, she's fab.

- Oversætter The Bell Jar af Sylvia Plath sammen med Mette Moestrup. Det er os, der er på vej i dag, vi skal til Skagen på et oversætterophold, Mette har overtalt mig til at tage nogen store uldkapper med, som vi haft på engang, vi optrådte som hekse (true story). The Bell Jar/Glasklokken udkommer også til efteråret, men på Gyldendal (some serious business), vi skal måske til London og skrive forord. Vi vil gerne besøge det hus, hvor Sylvia P boede før sin død, hvor hun også skrev på bogen. Men jeg google street viewede lige adressen, og jeg kan se, at det bare er en normal adresse, på en normal gade. Der bor altså (må vi antage) normale mennesker i det hvide rækkehus, med den røde dør (Sylvia P boede + døde + skrev + ammede på første sal), kan vi virkelig godt troppe op foran det hus en dag i august, halløj halløj, is Sylvia here? Mette har talt om, at vi skal klæde os ud, i en slags Sylvia-uniform (The Bell Jar er meget præcis omkring beklædning, ingen har nogensinde sko på fx, de har sorte lak pumps eller whatever), alt det tøj Mette vil tage på, der er noget rituelt over det, det er er dragende, men det gør mig også nervøs.

- Læser Vita Andersen igen. Jeg skal nemlig skrive forord til en genudgivelse af nogen af hendes største hits. Der er så meget glitrende vold i hendes digte, der er så meget, der handler om at købe, og jeg synes det er meget spændende.

- Skriver en klumme eller to til den norske avis Klassekampen

- Underviser de søde elever på Testrup Højskole. Lærer dem fx. at man ikke kan stille sig i et hjørne, når man først er gået ind i et rundt værelse (Noted: Dette er Stine Pilgaards eksempel, jeg låner det altså fra hende, meget godt eksempel iø.)

- Skriver på min næste bog, som jeg tror er en roman (wow!)

- Læser med på den svenske oversættelse af min digtsamling, som udkommer i Sverige til september!

- Nå ja, og så har jeg bidraget med en tekst til Rolf Sparres nye tidskrift, her kan man læse mere: OVBIDAT nr 1

Så der er gang i den, eller: it's on, og nu skal jeg skynde mig at finde mit regntøj frem, for Mette har skrevet, at det blæser meget i Vendsyssel.

Det var dejligt at se dig!

Kh
Olga